وبلاگ رقص دانش
وبلاگ خبری، علمی ، آموزشی و ... 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان وبلاگ نصرآوران و آدرس nasravaran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه
طراح قالب

امیر سرتیپ سید عبد الرحیم موسوی در جمع دانشجویان رزم مقدماتی مشترک دانشگاه های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: مهم ترین شاخص کارکنان نیروهای مسلح داشتن دین و اخلاق است.

http://aja.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=3a55b104-fae3-474f-a502-abef049061e2

امیر سرتیپ سید عبد الرحیم موسوی، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح در جمع دانشجویان رزم مقدماتی مشترک دانشگاه های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک پیوستن این دانشجویان به خانواده بزرگ نیروهای مسلح، گفت: شما باید این را یک توفیق، افتخار بزرگ و نعمت کم نظیر خداوند بدانید و شکر گزار این نعمت باشید.جانشین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به موضوع اخلاق مداری گفت: از مولفه های مهم و خصوصیات بارز یک انسان کامل و بویژه یک فرد نظامی، تقویت اخلاق و تدین است لذا باید سعی کنیم این خصائل را بعنوان خصلت های یک نظامی در خود پرورش دهیم. امیر سرتیپ موسوی در ادامه ولایت مداری را دومین شاخص یک نظامی مسلمان خواند و اظهار داشت: در همه ارتش های جهان اطاعت از فرماندهی به عنوان یک ارزش پذیرفته می شود اما در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اطاعت از ولی امر مسلمین و ولی فقیه ارزشمند است چرا که اطاعت از ایشان، اطاعتی قانونی و منطقی همانند دیگر فرایض دینی می باشد که قرب به خداوند را به همراه دارد. وی همچنین تکلیف مداری، انقلابی بودن، فداکاری و ایثارگری، روحیه قوی و آماده بودن را از شاخص های دیگر کارکنان نیروهای مسلح خواند و گفت: در انجام امور باید کار را به نحوه شایسته انجام داد و تکلیف مدار بود. همچنین باید در انجام امور انقلابی بود. امیر سرتیپ سید عبدالرحیم موسوی در پایان گفت: کارکنان نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران برای حضور در میادین سخت و پر خطر از هم سبقت می گیرند و داوطلب اجرای مأموریت های سخت هستند


برچسب‌ها: امیر موسوی، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح دانشجویان رزم مقدماتی مشترک دانشگاه های افسری ارتش دین و اخلاق نظامی
[ پنج شنبه 21 مرداد 1395 ] [ 16:47 ] [ نصر ]
در «نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان از منظر رهبر انقلاب» از یادداشت رهبر انقلاب بر کتاب داستانی «تَن تَن و سندباد» رونمایی شد.
به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛ در مراسم دومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی که صبح امروز (دوشنبه) در مؤسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، از یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب داستانی «تَن تَن و سندباد» نوشته‌ی آقای محمد میرکیانی رونمایی شد. در این مراسم که از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و با عنوان «نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان از منظر رهبر انقلاب اسلامی» برگزار شد، جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و ادبی حضور داشتند.
 

رونمایی از یادداشت رهبر انقلاب بر کتاب داستانی «تَن تَن و سندباد»


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این یادداشت که در آبان ماه ۱۳۷۳ به نگارش درآمده مرقوم داشته‌اند:
"بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
ـ‌ من هم همین قصّه را همیشه تعریف می‌کردم! حیف که خیلی‌ها آن را باور نداشتند. حالا خوب شد، شاهد از غیب رسید! راوی این حکایت که خود همه چیز را به چشم خود دیده، حکایت تن تن و سندباد را چاپ کرده است. حالا دیگر کار من آسان شد! همین بس است که نسخه‌ی این کتاب را به همه‌ی بچه‌ها بدهم".

برچسب‌ها: امام خامنه ای کتاب رونمایی از یادداشت رهبر انقلاب کتاب داستانی «تَن تَن و سندباد» بصیرت
[ پنج شنبه 21 مرداد 1395 ] [ 16:45 ] [ نصر ]
مدیرکل روابط عمومی و بین الملل شهرداری تبریز با اشاره به انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی شهرهای تبریز و کربلا گفت: ارتباطات بین المللی شهرداری تبریز در سال های اخیر با گذر از رویکردهای تشریفاتی به تاثیرگذاری عملی رسیده است.
میراعتماد عمادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تفاهم نامه خواهرخواندگی شهرهای تبریز و کربلا در هفت بند تنظیم و طی آیینی به امضای شهردار تبریز و معاون اول استاندار کربلا رسید. به گزارش ایرنا، وی این تفاهم نامه را از ایده های مورد تاکید شهردار تبریز دانست و گفت: با انعقاد این تفاهم نامه، دیپلماسی شهری تبریز در خدمت پیوندهای مذهبی و اعتقادی با یکی از مهم ترین شهرهای جهان اسلام و تشیع قرار گرفت. 
 وی گفت: تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 میلادی انتخاب شده و خواهر خواندگی تبریز با کربلا در توسعه روابط فرهنگی و مذهبی تبریز در سطح بین المللی تاثیرگذار خواهد بود. عمادی افزود: این خواهرخواندگی تقویت زمینه های ارتباطی، خدمات رسانی به زائران تبریزی کربلا و برگزاری آئین ها و نشست های مشترک فرهنگی و مذهبی موثر را در پی خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، با انعقاد این تفاهم نامه، تبریز با 9 شهر مهم دنیا خواهرخوانده شد؛ پیش از این تبریز با شهرهای باکو، استانبول، غزه، ارزروم، قازان، خجند، گنجه و ماگیلف تفاهم نامه خواهرخواندگی منعقد کرده است.  شهرهای ووهان و ترابوزان نیز پیمان دوستی و همکاری با تبریز دارند.
 شهر تبریز با یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت به واسطه انتخاب به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 میلادی در تکاپو برای گسترش روابط فرهنگی با شهرهای خارج از کشور است. 

برچسب‌ها: تبریز کربلا خوتاهرخوانده دانستنی
[ پنج شنبه 21 مرداد 1395 ] [ 16:44 ] [ نصر ]

 معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد

معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد: نیمی از مجمتع های مورد نظر اس۳۰۰ به ایران تحویل داده شده و این به معنای آن است ۲ گردان از این سامانه تحویل ایران داده شده است.

دومین محموله از اس ۳۰۰ وارد ایران شد؟

صراط: دمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی که در نشست سه جانبه سران روسیه، ایران و آذربایجان در باکو حضور داشته است، روز گذشته از تحویل نیمی از مجتمع‌های مورد نظر سامانه اس300 به ایران خبر داده است.

به گزارش تسنیم، ایران در اوایل سال جاری اولین محموله از سامانه موشکی اس 300 را تحویل گرفته بود و پس از تحویل و رونمایی رسمی از برخی اجزاء این سامانه، روس‌ها اعلام کردند که تا پایان سال جاری میلادی، مراحل تحویل این سامانه به ایران، به اتمام می‌رسد.

آنچه که مسلم است، این سامانه طبق اعلام روس‌ها در قالب یک جدول زمانبدی شده به ایران تحویل داده خواهد شد، چیزی که رئیس سازمان فدرال همکاری فناوری نظامی روسیه نیز آن را رسما اعلام کرده و خبر داده بود که بخش دوم از سامانه موشکی اس 300 به‌زودی به ایران تحویل داده خواهد شد.

الکساندر فامین، رئیس سازمان فدرال همکاری فن آوری نظامی روسیه در این باره گفته بود: ما بخش اول را فرستاده‌ایم، این مجموعه کاملی است و ما در نظر داریم که بخش دوم را ارسال کنیم. شرکای ما نیز باید پرداخت لازم را انجام دهند. از جانب روسیه عملا همه چیز برای بارگیری لازم است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این انتقال اموال با شرکای ما انجام شود. همینکه پرداخت مالی صورت گیرد کالا ارسال خواهد شد.

حالا با گذشت نزدیک به 5 ماه از تحویل اولین محموله از سامانه موشکی اس 300 به ایران، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه سخنان معاون نخست وزیر این کشور را در حاشیه اجلاس سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان را منتشر کرده که وی گفته است: تاکنون "نیمی از اس 300های مورد نظر" به ایران تحویل داده شده و در اختیار طرف ایرانی قرار گرفته است.


برچسب‌ها: سامانه اس 300 ایران روسیه نظامی
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 21 مرداد 1395 ] [ 16:42 ] [ نصر ]
[ پنج شنبه 21 مرداد 1395 ] [ 16:39 ] [ نصر ]
[ پنج شنبه 21 مرداد 1395 ] [ 16:38 ] [ نصر ]
[ جمعه 15 مرداد 1395 ] [ 19:26 ] [ نصر ]
[ جمعه 15 مرداد 1395 ] [ 19:22 ] [ نصر ]
[ جمعه 15 مرداد 1395 ] [ 19:17 ] [ نصر ]
[ جمعه 15 مرداد 1395 ] [ 19:16 ] [ نصر ]
[ جمعه 15 مرداد 1395 ] [ 19:14 ] [ نصر ]

افسران - ♥فرمانده....

 عراق و شام مقدمه بود تا ایران را زمین‌گیر کنند اما قدرت جمهوری اسلامی آنها را در همان‌جا زمین‌گیر کرد. کسی که به‌عنوان دفاع از اهل‌بیت(ع) می‌رود در واقع دارد از جامعه و شهرهای خود دفاع می‌کند؛ این دفاع از ایران است.

برچسب‌ها: حریم اهل بیت دفاع از ایران امام خامنه ای عراق و شام بصیرت
[ جمعه 15 مرداد 1395 ] [ 19:12 ] [ نصر ]
[ جمعه 15 مرداد 1395 ] [ 19:11 ] [ نصر ]
[ جمعه 15 مرداد 1395 ] [ 19:9 ] [ نصر ]
[ جمعه 15 مرداد 1395 ] [ 19:8 ] [ نصر ]
[ جمعه 15 مرداد 1395 ] [ 19:6 ] [ نصر ]
[ جمعه 15 مرداد 1395 ] [ 19:5 ] [ نصر ]

ارتش جمهوری اسلامی ایران، شهدای بی شماری را تقدیم آرمان های مقدس نظام اسلامی کرده که در این میان شهید سرلشکر خلبان «عباس دوران» شهیدی است که آوازه شجاعت و دلاور مردی های آن به کابوس شب و روز صدام و مزدورانش تبدیل شد و بارها دل آنها را لرزانده بود.

http://aja.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=feff6edc-c90f-46e3-8900-a5361bac8fbd

"عباس دوران" سرآمد دوران 

""عباس دوران" در بیستم مهر ماه سال 1329 در شهر شیراز دیده به جهان گشود. دوران کودکی، نوجوانی و جوانی را در شیراز گذراند. وى پس از اخذ دیپلم در سال 1349 به دلیل علاقه ای که به یادگیری فن خلبانی و خدمت به میهن دارد وارد دانشکده خلبانى نیروى هوایى ارتش می شود. پس از طى نمودن دوره مقدماتى پرواز در ایران براى ادامه تحصیل و فراگیری دوره تکمیلى خلبانی به کشور آمریکا اعزام گردید. با توجه به استعداد فوق العادهف در کم ترین زمان موفق به اخذ نشان و گواهینامه خلبانى شده و در سال 1351 به ایران بازمی گردد و با درجه ستواندومی در پایگاه هوایی همدان مشغول به خدمت می شود. هنگامى که جنگ تحمیلى آغاز شد، وى در پست افسر خلبان شکارى و معاونت عملیات فرماندهى پایگاه سوم شکارى (شهید نوژه) انجام وظیفه مى‏کرد. عباس در 22 تیر سال 1358 با مهناز دلی روی ازدواج می کند که حاصل این ازدواج یک پسر بود با نام امیررضا که وقتی پدر رفت تنها 8 ماه داشت.

برای  دیدن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید


برچسب‌ها: "عباس دوران" شهید عباس دوران شهداء نظامی بصیرت
[ جمعه 1 مرداد 1395 ] [ 14:9 ] [ نصر ]
[ جمعه 1 مرداد 1395 ] [ 13:59 ] [ نصر ]

فرمانده سپاه پاسداران گفت: حقوق‌های نجومی تنها دلیل بازداشت‌های اخیر نیست و پرونده مرتبط با یک فساد بزرگتری است.

  

بازداشت‌های اخیر فقط به حقوق‌های نجومی مرتبط نیست/ حضور برخی سیاسیون در شبکه بزرگ فساد بانکی

به گزارش حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، سردار محمدعلی جعفری در حاشیه همایش فرماندهان و مسؤولان نیروی زمینی سپاه که در مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره دلیل جوسازی‌های اخیر علیه سپاه پاسداران گفت: دشمن، آمریکا و حتی مخالفان داخلی به دنبال استحاله انقلاب و ارزش‌های آن هستند تا حرکت انقلابی در جامعه ما کند و تضعیف شود و طبیعی است که علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان پرچمدار حفظ ارزش‌ها، جوسازی‌ و با این نهاد مخالفت کنند. وی همچنین درپاسخ به سؤالی، مبنی بر چرایی بازداشت مدیرعامل سابق بانک ملت توسط سازمان اطلاعات سپاه گفت: این تنها یکی از پروژه‌های اطلاعاتی است که سپاه در رابطه با مسائل امنیتی و موضوع نفوذ و فسادهای اقتصادی دنبال می‌کند، برخی فکر می‌کنند که فقط حقوق‌های نجومی دلیل این بازداشت‌هاست اما پرونده مرتبط با یک فساد بزرگتری است. این‌ها یک شبکه بوده‌اند و برخی از سیاسیون نیز در این شبکه حضور دارند. فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره رزمایش‌های پیش روی سپاه گفت: امسال رزمایش‌های زیادی داریم که عدد آن از دست من در رفته است. انشاءالله این رزمایش‌ها با هدف ارتقای آمادگی‌ها، آن هم آمادگی برای دفن دشمن در آب‌های خلیج فارس و انهدام آنها در خاک ایران انجام می‌شود. جعفری در خصوص تحرکات اخیر گروه‌های تکفیری در داخل کشور و دستگیری‌های صورت گرفته نیز گفت: همه داعشی نبودند. این گروه با توجه به شرایط کشور زمینه اقدام در ایران را ندارد. این موارد اخیر برخی‌هایشان ضد انقلاب‌های معمولی بودند که ماهانه به طور معمول در شرق و غرب کشور توسط سپاه با آنها مبارزه می‌شود. 

برچسب‌ها: حضور برخی سیاسیون در شبکه بزرگ فساد بانکی حقوق های نجومی سردار جعفری سیاسی
[ جمعه 1 مرداد 1395 ] [ 13:52 ] [ نصر ]

یکی را کم، یکی را بیش دادند یکی را خر، یکی را میش دادند!

یکی در برگه شد صفر و یکی را هزاران صفر در یک فیش دادند !!

 افسران - یکی را کم، یکی را بیش دادند یکی را خر، یکی را میش دادند!  یکی در برگه شد صفر و یکی را هزاران صفر در یک فیش دادند !!

برچسب‌ها: فیش حقوقی مدیران دولتی کارگر اجتماعی سیاسی بصیرت کاریکاتور
[ جمعه 1 مرداد 1395 ] [ 13:50 ] [ نصر ]

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: روند ارتقای توان موشکی ایران تحت هیچ شرایطی متوقف نمی‌شود.

 

روند ارتقای توان موشکی ایران تحت هیچ شرایطی متوقف نمی‌شود 

 به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم تحویل دهی 8 فروند بالگرد به دستگاه های لشکری و کشوری، گفت: این اقدام جهادی که در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و مأموریت وزارت دفاع در پشتیبانی موثر از نیروهای مسلح و همچنین بهره گیری از ظرفیت های بخش دفاع برای تأمین نیازمندی های بخش غیر نظامی کشور صورت گرفته نشان از توانمندی های بالای متخصصان افتخار آفرین سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و عزم آنان برای تأمین نیازمندی های کشور با اتکاء به ظرفیت های بومی است.

 سردار دهقان گفت: به‌حمدالله این روند به طور مستمر و با جدیت در کلیه صنایع دفاعی وابسته به وزارت دفاع در حوزه های دریایی، زمینی، هوایی، پدافند هوایی، فضایی، موشکی، الکترونیک و فناوری های نوین، با هدف ارتقاء روز افزون توان دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در جریان است و جنگ روانی و شانتاژ تبلیغاتی دشمنان تأثیری بر این روند پویا، زنده و رو به رشد نداشته و نخواهد داشت.

گفتنی است، در یکصدو بیست و دومین روز از سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، 8 فروند بالگرد که کار ساخت و تعمیرات اساسی آن در شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شده است به دستگاه های لشکری و کشوری تحویل داده شد.
 بالگردهای نظامی و امدادی تحویل داده شده عبارتند از : 5 فروند بالگرد412EP منطبق با فناوری های روز دنیا برای بهره برداری در سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، تعمیر اساسی اولین فروند بالگرد میل 171 و تحویل آن به نیروی زمین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز اتمام ساخت 2 فروند بالگرد 206 و214 که با انجام مراحل تست پروازی آماده تحویل به نیروی زمینی سپاه پاسداران است.

برچسب‌ها: توان موشکی ایران وزیر دفاع سردار دهقان نظامی
[ جمعه 1 مرداد 1395 ] [ 13:48 ] [ نصر ]

پاسخ به ۸ پرسش درباره ارزیابی برجام و تجربه ملت ایران از آن

  به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آغاز مذاکرات هسته‌ای فرمودند: «من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن میخواهند مذاکره کنند، بکنند؛ ما هم به اذن‌الله ضرری نمیکنیم. یک تجربه‌ای در اختیار ملّت ایران است، این تجربه ظرفیّت فکری ملّت ما را بالا خواهد برد.»۱۳۹۲/۰۸/۱۲

 

برچسب‌ها: پاسخ به ۸ پرسش درباره ارزیابی برجام و تجربه ملت ایران از آن امام خامنه ای برجام سیاسی
ادامه مطلب
[ جمعه 1 مرداد 1395 ] [ 13:45 ] [ نصر ]

عادل جبیر:آنکارا به سادگی نمی تواند به معارضان سوری خیانت کند/فروپاشی ترکیه در صورت کوچکترین اشتباه!

 یلدریم، نخست وزیر ترکیه پس از پایان تنش ترکیه با رژیم صهیونیستی و روسیه، ابراز اطمینان کرده بود که روابط کشورش با سوریه عادی خواهد شد. این اظهارات پرسش های زیادی را درباره علت تغییر موضع ترکیه ایجاد کرده است. 


برچسب‌ها: کودتا در ترکیه، اظهارات عادل الجبیر کودتا ترکیه عربستان
[ جمعه 1 مرداد 1395 ] [ 13:43 ] [ نصر ]
می توان چنین ادعا کرد که در حالی که ما در تهران از ناموفق بودن کودتا سخن می‌گویم هنوز بخش قابل توجهی از ملت ترکیه فکر می‌کنند که کودتا با موفقیت انجام شده است.

دو تحلیل عمده برای حوادثی که رخ داد وجود دارد که گذر زمان در مورد آنها قضاوت خواهد کرد:

1)  این کودتا توسط نیروهای جریان گولن در بدنه ارتش سازماندهی شده است. این کودتا پس از آن رخ داد که هفته گذشته برای اولین بار عملیات‌های امنیتی علیه شاخه نظامی این جریان انجام شد. در دو سال گذشته هیچ هفته‌ای بدون عملیات علیه نیروهای این جریان در ساختار قضایی و اطلاعاتی ترکیه وجود نداشته است و صدها نفر به جرم همکاری با جریانی زیرزمینی در درون دولت دستگیر شده بودند. اما برای نخستین بار در هفته گذشته تعدادی از افسران ارتش تحت بازداشت قرار گرفتند. این عملیات جریان را متوجه جدیت دولت در برخورد با خود کرد و جریان را بر آن داشت تا با پیش چشم گرفتن تمام ریسک‌های پیروزی یا شکست کودتای خود دست به کار شود. در واقع جریان نظامی گولن متوجه شده است که با کودتا یا بدون کودتا در هر حال سرکوب و ریشه کن خواهد شد. بنابراین طی یک اقدام متهورانه دست به کودتای این شب زدند. اگر در نظر داشته باشیم که تا چند روز دیگر شورای عالی نظامی در ستاد کلاً نیروهای مسلح قرار بود که تشکیل شود و در این شورا با توجه به تحرکات هفته گذشته بی شک علیه جریان کشف شده گولن در ارتش تصمیماتی قرار بود که اتخاذ شود. جریان گولن در ارتش  در شکل یک هسته مخفیانه با نام "کمیته صلح در جهان" در حال مدیریت اوضاع بود که بر اساس نظریه اول در مورد این کودتا توسط این هسته طراحی، مدیریت و اجرا شده است. مشکل اصلی این هسته پایین بودن درجات نظامی این افراد از سطح عالی ژنرالی بود که با توجه به این مساله بسیاری از کارشناسان نظامی و امنیتی معتقد بودند که در کوتاه مدت امکان کودتای فراگیر توسط گولنی‌ها در ارتش وجود ندارد و آنها در بدترین حالت می‌توانند خرابکاری انجام دهند. افرادی که این اقدامات را یک کودتای واقعی اما ناموفق – تا این مرحله – می‌دانند اقدام بسیار ماهرانه رسانه‌ای و روانی این گروه را دلیلی بر مدعای خود می‌دانند. تیم کودتا کننده در اولین اقدام تلویزیون دولتی را تسخیر کرده و از این طریق با ایجاد رعب در کشور وارد فاز مدیریت صحنه رد کشور شده است. در ادامه با در دست گرفتن ساختمان‌های مدیریت شبکه‌های خصوصی و پخش ماهواره‌ای شبکه‌های بخش قابل توجهی از کشور ار از مشاهده تلویزون محروم کرده و اینترنت را نیز قطع کرده است. در واقع می توان چنین ادعا کرد که در حالی که ما در تهران از ناموفق بودن کودتا سخن می‌گویم هنوز بخش قابل توجهی از ملت ترکیه فکر می‌کنند که کودتا با موفقیت انجام شده است. از سوی دیگر وقتی در نظر داشته باشیم که ژاندارمری شاخه دوم این کودتا در کل کشور آماده اجرای امر بوده است و نقطه مزیت این نیرو گستردگی آن در سراسر کشور و تسلط بر تمام جاده‌های بین شهرهای کشور  می‌توان این فرضیه را تقویت کرد. در مجموعه بنظر می رسد کودتا با هماهنگی آمریکا وعربستان  برای همسو سازی بیشتر اردغان در سوریه وعدم تمایل به روسیه طراحی وعملیاتی شد.

2)  دومین فرضیه بر آن است که این کودتا تنها یک تئاتر سخت و سنگین از سوی اردوغان بوده است تا با استفاده زا شرایط بحرانی ایجاد شده دست به تضعیف ارتش زده و امکان کودتاهای جدی‌ای که می‌توانست در آینده گریبانگیر او شود را از بین ببرد. این طیف اصلی‌ترین موید این نظریه را فراهم شدن امکان قدرت نمایی بیشتر برای اردوغان به عنوان یک رهبر وحدت بخش و بسیج‌گر اقشار مختلف مردم می‌دانند و معقدند که درخشانتر شدن چهره اردوغان در این مساله به عنوان یک قهرمان ملی نشان میدهد که همه ماجرا تحت نظرات او بوده است و این تنها یک بازی کثیف است.گرچه تنها گذر زمان و بررسی سوانح آینده نشان خواهد داد که چه دست‌هایی در پشت پرده این حادثه وجود داشته است اما با در نظر داشتن تجربه حوادث پارک گزی که اکنون پس از دو سال اسناد حمایت بنیاد سوروس از آن در دست است و می توان آن را یک کودتای رنگی علیه اردوغان ارزیابی کرد صرفِ فراهم شدن امکان خودنمایی برای اردوغان را در مورد اهداف طراحی آن مساله نمی توان کافی دانست. در واقع اگرچه در صورت موفقیت اردوغان و حزب حاکم توان اردوغان بیشتر از پیش خواهد شد اما میزان هزینه ای که اردوغان در قبال این مساله متحمل شده است بسیار بالا است. از سوی دیگر در ماه های اخیر اردوغان با طیف های مختلف ارتش وارد مراوده شده و نظر مساعد آنها برای همراهی با خود در مسایل مختلف کشور ار فراهم آورده بود و در میان مدت امکان وقوع کودتا علیه او ممتنع بود. همچنین اگر در نظر داشته باشیم که اصلی ترین نیروهای عامل در این کودتا نیروی هوایی و ژاندارمری (یعنی نیروهای تحت نفوذ گولن) بوده اند و نه نیروی زمینی که تا کنون همواره وظیفه اصلی کودتاها را برعهده داشته است احتمال صدق گزاره عاملیت جریان گولن بیشتر محتمل است.در صورت موفقیت کامل ارتش، امنیت و دولت در سرکوب این کودتا و دستگیری تمام عوامل آن می‌توان ادعا کرد که اردوغان در برابر یک خطر بزرگتر با یک خطر کوچک روبرو شد و به گفته خودش این حادثه یک لطف الهی بوده است.

آمار کشتگان و زخمی‌ها هر لحظه در حال افزایش است و نیروی های ضدکودتا که نیروهای زمینی و زرهی ارتش هستند وارد شهرها می‌شوند.  این کودتا ضربه‌ای سخت بر پیکره ملی ترکیه خواهد بود.

برچسب‌ها: کودتا در ترکیه کودتا ترکیه
[ جمعه 1 مرداد 1395 ] [ 13:40 ] [ نصر ]
.: Weblog Themes By Salehon.ir :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
حمایت می کنیم

جهت دریافت برنامه های رادیو افسران کلیک کنید

امکانات وب